Selasa, 4 Oktober 2011

Sedapnya Dr. Mahathir Bantai Omputih di Studio Hardtalk, London

video

Sedang aku tgh seronok bersedap sedapan melihat Dr M menghantam mamat Stephen nih... rupa rupanya aku tertinggal banyak part... ternyata klip video di atas adalah part 3 dari 3 bahagian... saya sedang mencari part 1 dan part 2. Sat aku tgh carik kat TKO...kalau ada salinan rakaman interview nih saya attachkan kat sini.... tunggu !!!!

Ok... aku ada salinan temubual... hangpa baca dan nilai lah sendiri... papehal pun Dr M agak cool bantai mamat nih... hahahaha bukan selalu dapat tengok pun kan kan kan... janji SEDAP !!!


Kredit to tranungKita Online (TKO)




BAHAGIAN 1


SS: Tuduhan yang dirancangkan..tuduhan yang dirancangkan... bukan hanya oleh Human Rights Watch, Amnesty International tetapi saya juga telah semak rekod Kerajaan Canada, White House, International Commission of Jurists kesemua mereka menyatakan rasa simpati yang teramat sangat dengan cara dimana sistem penghakiman awak terhadap Anwar Ibrahim


MM: Awak bebas untuk cakap apa yang awak suka.

Intro Stephen Sackur (SS) : Bulan lepas menunjukkan satu titik kritikal berlaku yang menandakan perubahan dalam politik Malaysia. Parti yang memerintah merekodkan keputusan pilihanraya yang paling buruk dalam lima dekad. Ianya masih berkuasa tetapi jelas dilemahkan secara parah.Tetamu saya pada hari ini pernah menguasai parti pemerintah selama 22 tahun. Beliau merupakan bekas PM Malaysia dan seorang pemimpin yang amat lantang dalam dunia Islam . Pengkritik beliau menggelar beliau seorang pejuang bangsa dan juga seorang diktator. Adakah tempoh persaraan menjadikan Mahathir Mohamad (MM) semakin layu?
SS: Dr. Mohamad selamat datang ke Hardtalk .Mari kita mulakan dengan keputusan pilihanraya bulan lepas. Adakah ianya menandakan permulaan kehancuran parti pemerintah Malaysia?
MM: Tak semestinya, kecuali tiada tindakan diambil maka pasti kemungkinan hancur itu boleh berlaku. Sebaliknya kalau tindakan sewajarnya dibuat , termasuk PM sekarang mesti meninggalkan kuasanya , kemungkinan BN dapat diselamatkan bagi menjadikan BN kuat semula.
SS: Awak bermaksud PM Abdullah Badawi mesti ditendang keluar daripada parti pemerintah untuk pulihkan (BN) ?
MM: Taklah keras macam tu. Dia boleh meletak jawatan. Saya sendiri meletak jawatan semasa berkuasa. Dah sampai masa dia melepaskan jawatannya disebabkan keputusan pilihanraya menunjukkan dengan jelas ramai bekas pengikut, penyokong BN walaupun mereka tak suka kepada pembangkang telah mengundi pembangkang untuk menghantar satu mesej kepada kerajaan sekarang.
SS: PM Abdullah mengatakan bahawa awak adalah merupakan salah satu punca yang telah menjatuhkan beliau disebabkan awak telah ‘ menembak curi’ dari tepi sejak dua tiga tahun yang lepas.
MM: Mungkin jugak. Saya tak nampak kenapa saya tak perlu mengkritik salahlaku beliau.
SS: Apakah salahlaku tersebut ?
MM: OK, mula-mula kerajaan berjanji nak hapuskan rasuah dan perkara-perkara yang sedemikian tetapi kerajaan sendiri didapati mengamalkannya.
SS: Awak menghancurkan parti awak sendiri. Ini lah masalahnya. Dan ini jugalah yang dipercayai oleh ahli-ahli parti awak.
MM: Kadang-kadang ianya memang patut. Saya bagitahu orangramai bahawa saya ini doktor . Kalau saya dapati sebelah kaki telah menjadi ‘gangrene’ saya pasti akan potong kaki tersebut.
SS: Sekarang PM Abdullah telah beritahu dia akan akhirnya melepaskan jawatan tetapi dalam mesej awak kepada dia , dia mesti lakukan sekarang jugak?
MM: Dia mesti lepaskan jawatan sekarang jugak kerana dia akan mengambil masa panjang untuk memulihkan parti untuk piihanraya akan datang.
SS: Bukankah kenyataan yang dapat kita lihat di Malaysia ketidakpuasan hati yang sebenar bukan kepada PM Abdullah tetapi ianya adalah terhadap sistem dan ideologi yang diamalkan di sana?
MM: Sistem dan ideologi telah pun wujud disana sejak 50 tahun yang lepas. Ianya telah berjalan dengan baik dan kami telah sentiasa memenangi pilihanraya . Rakyat sentiasa menyokong kami dan Negara kami telah maju dengan baik sejak 50 tahun dengan system tersebut.
SS: Tetapi tand-tanda menunjukkan pembangkan telah berjaya menyatakan kepada rakyat bahawa kami tidak memerlukan sistem bertunjangkan bangsa di Malaysia, Sebaliknya sistem yang bertunjangkan bangsa inilah yang telah menjayakan awak mentadbir Malaysia selama 22 tahun.
MM: Saya percaya inilah pemikiran yang diharap-harapkan oleh pengkritik asing. Tetapi kenyataannya keputusan pilihanraya ini adalah disebabkan tindakan bertukar angin oleh penyokong parti pemerintah daripada pucuk pimpinan sekarang.
SS: Suka saya mengetengahkan satu kenyataan daripada Ketua Menteri Pulau Pinang yang baru dan juga jangan lupa keputusan ini telah menyaksikan 5 negeri besar dan kaya pulak tu telah bertukar kepada parti pembangkang. Lim Guan Eng berkata beliau mahu satu pentadbiran baru yang bebas daripada rasuah dan kronisme . Kami disini untuk membina negeri Pulau Pinang untuk semua. Dan awak tidak membina Malaysia untuk semua bukan ?
MM: Saya bina Malaysia untuk semua. Kalau awak lihat kepada Malaysia hari ini, Setiap orang sedang,telah menikmati kehidupan yang sangat baik. Mereka telah menjadi mewah.Malaysia tergolong dikalangan Negara yang paling cepat membangun di dunia. Kalau awak melihat pelbagai kaum , awak akan dapati mereka mendapat keuntungan daripada kerajaan. Oleh yang demikian sudah tentu awak akan memperolehi kenyataan sedemikian daripada parti pembangkang.
SS: Tetapi mereka bukan mereka-reka cerita bukan? Mari kita tengok kepada DEB polisi yang digunapakai oleh awak selama ini. Ianya mengutamakan Melayu dalam banyak hal, dari lantikan sektor awam hingga penempatan universiti, penguasaan saham, diskaun beli rumah. Saya tak tahu mana hendak berhenti.Terdapat berbagai cara dimana awak menjalankan sistem yang tidak adil.
MM: Bukan. Ini adalah polisi yang telah dimulakan oleh mereka yang mendahului saya. Ianya adalah perlu untuk..
SS: Tetapi awak telah mentadbir selama 22 tahun dan awak mempunyai peluang yang cukup untuk membuat perubahan.
MM: Benar. Saya ada peluang yang cukup untuk melaksanakan degan cara yang membetulkan segala ketidakseimbangan yang wujud di Malaysia sejak zaman British. Kecuali ketidakseimbangan ini diperbetulkan pasti akan berlaku rusuhan kaum yang baru speretimana yang berlaku pada tahun 1969.
SS: Tetapi masalahnya terdapat 80 ribu orang India sebagai contoh
telah berdemonstrasi di jalanan November lepas kerana mereka tidak sanggup lagi hidup dengan pembahagian kaum yang awak telah tetapkan.
MM: Kenapa sekarang pulak? Kenapa tidak pada masa saya memerintah ? Mereka bebas berdemonstrasi pada masa saya. Ramai yang tidak bersetuju dengan saya berdemonstrasi..
SS: Tetapi orang ramai yang tidak bersetuju dengan awak akhirnya disumbat dalam penjara.
MM: Siapa ?
SS: Beratus-ratus orang. Sila baca setiap keluaran Laporan Amnesty International dan Human Right Watch untuk tahun-tahun yang awak berkuasa.
MM: Cetakan Barat.. masalahnya awak mereka-reka cerita ini kemudian mengambilnya sebagai kebenaran..Ianya tidak benar. Beritahu saya siapakah yang beratus-ratus itu yang telah disumbat dalam penjara.
SS: Saya akan bincang pasal hak asasi manusia ini sebentar lagi. Saya mahu sebelum soalan kita mengenai masalah bangsa di Malaysia terpencong , saya mahu awak jelaskan tentang masalah ini. Anwar Ibrahim Ibrahim yang merupakan kawan baik awak yang bertukar menjadi musuh utama berkata masalah perbezaan ras ini akan diselesaikan di Malaysia . Tindakan yang saksama akan dibuka kepada semua yang memerlukan pertolongan.
MM: Ini adalah peluang terbuka bagi beliau. Sekarang beliau telah berada luar daripada kerajaan. Semasa beliau lama dengan kerajaan beliau tak pernah pun membuat sebarang rungutan. Dia tak buat apa-apa pun.
SS: Beliau sememangnya ada mengemukakan rungutan semasa awak sumbatkan dia dalam penjara. MM: Itu bukan merupakan sebab mengapa beliau dipenjarakan. Dia telah dituduh dengan liwat, salahguna kuasa. Dia telah dihadapkan dimahkamah, 9 bulan dan di bela oleh 9 peguam dan beliau telah didapati bersalah.
SS: Tuduhan yang dirancangkan..tuduhan yang dirancangkan... bukan hanya oleh Human Rights Watch, Amnesty International tetapi saya juga telah semak rekod Kerajaan Canada, White House, International Commission of Jurists kesemua mereka menyatakan rasa simpati yang teramat sangat dengan cara dimana sistem penghakiman awak terhadap Anwar Ibrahim.
MM: Awak bebas untuk cakap apa yang awak suka.


BAHAGIAN 2


Intro Stephen Sackur (SS) : Bulan lepas menunjukkan satu titik kritikal berlaku yang menandakan perubahan dalam politik Malaysia. Parti yang memerintah merekodkan keputusan pilihanraya yang paling buruk dalam lima dekad. Ianya masih berkuasa tetapi jelas dilemahkan secara parah.Tetamu saya pada hari ini pernah menguasai parti pemerintah selama 22 tahun. Beliau merupakan bekas PM Malaysia dan seorang pemimpin yang amat lantang dalam dunia Islam . Pengkritik beliau menggelar beliau seorang pejuang bangsa dan juga seorang diktator. Adakah tempoh persaraan menjadikan Mahathir Mohamad (MM) semakin layu.


SS: Saya bukan cakap sedap-sedap saya. Saya hanya kemukakan rujukan saya mereka yang bercakap terhadap awak.
MM: Tetapi bagaimana pula rekod Negara-negara ini? Orang-orang ini Negara mereka menangkap orang tanpa undang-undang dan menyumbatkan mereka di Teluk Guantanamo dan juga di Britain ini orangramai ditahan tanpa mengikut undang-undang.
SS: Adakah dengan demikian menghalakan tindakan awak semasa memerintah selama 22 tahun.
MM: Kami melakukannya mengikut undang-undang Negara
SS: Awak gunakan undang-undang zaman penjajah, ISA dan awak rasa puashati untuk berutahu saya bahawa ianya adalah sah .
MM: Bukan..kita dapati situasi dalam Negara adalah sangat cair dan kemungkinan boleh berlaku rusuhan kaum kecuali kami menghalang orang tertentu daripada sesukahati menghasut rasa benci antara kaum daripada bercakap mengenainya.
SS: Cuba kita lihat begini Dr. Mahathir. Awak telah lama melepaskan kuasa sekarang ini adakah awak ingin mempertimbangkan semula segala tindakan awak. Adakah awak bersedia untuk mengatakan bahawa awak menyesal dengan apa yang awak telah lakukkan kepada Anwar Ibrahim ?
MM: Kenapa perlu saya menyesal ? Dia ditangkap dibawah undang-undang negara . Dia telah dibicara oleh mahkamah negara dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah. Jika dia tidak bersalah, saya tidak fikir, bagaimana jua awak anggapan awak terhadap penghakiman, saya tak fikir dia telah dijatuhkan hukuman masuk penjara.
SS: Ianya juga telah menghancurkan maruah awak jugak kan begitu?
MM: Yalah…Saya terpaksa terimanya.
SS: Awak juga mendapatinya kembali menghantui awak kan ? Anwar kini mengetuai pakatan pembangkang. Kami telah dimaklumkan bahwa terdapat beberpa ahli Parlimen parti pemerintah akan melompat kepada parti beliau, dimana tak lama lagi beliau akan mentadbir Negara. Dan beliau telah memaklumkan bahawa beliau mahu awak menjawab segala perkara yang awak telah lakukan semasa berkuasa.
MM: Yalah…Dia dipersilakan untuk buat begitu jika menjadi PM Malaysia, tetapi sekiranya dia berjaya mendapatkan ahli Parlimen yang melompat kepada partinya , Perdana Menteri yang ada sekarang inilah yang perlu dipersalahkan kerana tidak berupaya mendapat kepercayaan ahli Parlimen sendiri.
SS: Peristiwa Anwar Ibrahim di belasah separuh mati semasa dalam tahanan tidak berlaku pada masa PM sekarang berkuasa?
MM: Belasah separuh mati ? Yang saya tahu dia hanya ditampar dan mendapat kecederaan mata dan kesan tersebut sangat menguntungkan beliau untuk tujuan pilihanraya..
SS: Kenapakah awak fikirkan dia telah mencederakan dirinya agaknya?
MM: Entahlah…saya tak tahu apa terjadi..tetapi KPN mengaku membelasah beliau…tapi itu bukan salah saya …salah KPN.
SS: Tapi bagaimana awak bertindak , jika Anwar berkuasa dan beliau telah menyatakan dalam program ini dan dalam program lain yang beliau mahu siasatan awam yang rapi dan penuh terhadap segala penyelewengan Dr. Mahathir . Bagaimana komen awak ?
MM: Dia dipersilakan untuk membuat tindakan tetapi saya harap beliau dapat mencari orang yang tidak memihak mungkin orang asing kerana saya tak percaya kepada orang yang dipertanggungjawabkan terhadap orang yang mereka tidak suka.

BAHAGIAN 3
Intro Stephen Sackur (SS) : Bulan lepas menunjukkan satu titik kritikal berlaku yang menandakan perubahan dalam politik Malaysia. Parti yang memerintah merekodkan keputusan pilihanraya yang paling buruk dalam lima dekad. Ianya masih berkuasa tetapi jelas dilemahkan secara parah.Tetamu saya pada hari ini pernah menguasai parti pemerintah selama 22 tahun. Beliau merupakan bekas PM Malaysia dan seorang pemimpin yang amat lantang dalam dunia Islam . Pengkritik beliau menggelar beliau seorang pejuang bangsa dan juga seorang diktator. Adakah tempoh persaraan menjadikan Mahathir Mohamad (MM) semakin layu?



SS: Pelik sungguh awak kata awak tak percaya orang-orang yang sedang atau akan bertanggungjawab terhadap siasatan . Adakah awak meyakini integriti kehakiman Malaysia?
MM: Saya yakin…ada masanya saya yakin tapi…….
SS: Adakah puncanya sebab awaklah yang melantik semua hakim?
MM: Saya tidak melantik hakim-hakim. Hakim-hakim disyorkan oleh Ketua Hakim Negara dan tugas saya adalah menyemak samada dia ada rekod atau tidak, dan selepas itu dia akan dikemukakan kepada Agong yang kemudiannya akan melantik para hakim.
SS: Dr. Mahathir, awak tahu sebagaimana saya tahu…bahawa isu poitik yang paling panas di Malaysia hari ini adalah keadaan kehakiman, dan integriti kehakiman dan sebuah video telah lama dimainkan di Malaysia yang menunjukkan seorang peguam kanan bercakap dengan seorang hakim kanan pada tahun 2001, dimana peguam tersebut berkata " Percayalah cakap saya , akhirnya nanti semua jawatan yang menjurus kepada Mahkamah Persekutuan akan ditentukan oleh orang politik ‘ yakni oleh awak yang merupakan Perdana Menteri ketika itu ?
MM: Adakah dia cakap macam itu ? Adakah dia sebut nama saya ?
SS: Dia tak sebut nama awak. Dia sebut semua itu telah ditetapkan. Semua akan mengikuti sistem politik. Awak yang menjalankan system poitik itu.
MM: Saya tak pasti tentang itu. Tetapi yang nyatanya orang ini telah dirakamkan videonya kerana mereka bercadang untuk membuat ugutan terhadap beliau. Kebetulan beliau adalah peguam saya ,membela saya ketika ini terhadap tuduhan fitnah terhadap Anwar dan pita tersebut diperolehi daripada Anwar. Anwar telah memperolehi perbualan ini direkodkan dengan tujuan untuk mengugut peguam tersebut.
SS: Tetapi masalahnya kerajaan sekarang yang diketuai oleh PM Abdullah Badawi , bertentangan dengan apa yang awak cakapkan dalam program ini , adalah daripada parti awak. PM Abdullah telah pun meminta maaf, dia menyebutkannya kepada Mahkamah Keadilan Persekutuan bahawa awak telah menyingkirkan mereka dan kepada para hakim lain yang telah digantung atau disingkirkan ketika zaman awak, dia memohon kemaafan kepada mereka . Dia menyebutkan bahawa dia mahu memberikan gantirugi kewangan.
MM: OKlah tapi itu adalah tindakan politik . Sesuatu yang cuba dibuat oleh orang yang tidak popular ketika ini untuk menunjukkan yang dia sedang buat sesuatu yang betul.
SS: Dr.Mahathir inilah hujah yang saya cuba bangkitkan. Rakyat Malaysia tidak ingin lagi hidup dengan sistem yang telah awak cipta.Sebab itulah PM Abdullah sedang merungkai sistem yang awak cipta.
MM: Tidak.tidak..tidak..dia bukan merungkai sistem tetapi dia sedang menggunakan sistem itu dengan cara yang teruk. Tiada seorang pun boleh cakap sesuka hati kepada beliau , Dia ada suratkhabar yang hanya melaporkan yang baik pasal beliau dan betapa hebatnya beliau. Dan dia telah diperdaya oleh penyokongnya sekiranya beliau mengadakan pilihanraya sekarang , dia boleh dapat kemenangan sapu bersih. Kalau awak tengok rekod dia ada buat kenyataan akan menang pilihanraya denagn sifar pembangkang.
SS: Lagi banyak saya dengar daripada awak pasal PM Abdullah, lagi bertambah hairan saya mengapa awak memilih dia menjadi pengganti awak ?
MM: Yalah…orang-orang ini adalah bijak menyembunyikan sifat mereka sebenar. Dia dikenali sebagai ‘Mr. Clean’ dan saya beranggapan saya akan melantik seorang yang bersih menggantikan saya. Walaupun beliau bukanlah orang yang mendapat undian yang tertinggi dalam parti, saya fikir dia lebih tua dan saya memilih dia dengan anggapan dia tidak akan melakukan sebarang kesalahan. Tetapi orang ini memberi keutamaan kepada keluarganya lebih daripada Negara.  
SS: Jadi… semua ini punca daripada kesilapan awak dalam membuat pilihan?
MM: Ya..saya mengaku…tapi kita semua buat kesilapan. Rakyat British juga membuat undian melantik orang seperti Blair . yang menipu, begitu juga rakyat Amerika …ramai orang membuat kesilapan.
SS: Macam awak cakap kita semua buat kesilapan…Adakah juga merupakan kesilapan bagi awak untuk menggambarkan diri sendiri, sebagai anti-Barat dan anti –demokrasi dalam hal dimana pihak Barat memahami demokrasi?
MM: Tidak..yang itu bukan masalahnya. Saya bukan anti-Barat. Saya hanya menentang perkara buruk yang dilakukan oleh Negara-negara Barat.
SS: Awak bukn anti-Barat tetapi pada Jun 2003 sebelum awak mengundurkan diri awak adak bercakap orang-orang Eropah anglo-saxon pelopor kepada peperangan, liwat dan penghapusan etnik.
MM: Ya sememangnya benar. Awak perlu mengakuinya.
SS: Tetapi awak mengatakan awak tidak anti-Barat?
MM: Saya hanya menyatakan fakta.Ini adalah cirri-ciri mereka dan saya akan terus mengatakan sedemikian.
SS: Jadi..bila awak datang kesini..awak duduk di studio Hardtalk..ditengah kotaraya London…awak beranggapan diri awak berada disebuah ibupejabat peperangan, liwat dan penghapusan etnik?
MM: Sebenarnya saya datang kesini menjangkakan saya akan dibelasah oleh awak sebab itulah cara awak bekerja.
SS: Saya tidak membelasah awak . Saya hanya cuba untuk mengejek awak samada awak percaya ianya merupakan satu kesilapan bagi awak untuk menggunakan bahasa sebegini sebab dengan terang ianya telah merosakkan awak sendiri daripada dapat berhujah dengan Barat ketika menggunakannya.
MM: Awak juga perlu memahami pihak Barat memanggil orang Melayu pemalas, tidak boleh dipercayai tetapi kami tak boleh mengatakan apa sesuatu terhadap kamu. Jadi, bila saya berada dalam kedudukan yang membolehkan saya berkata sesuatu terhadap kamu, saya ucapkan sedemikian dan kamu tidak menyukainya.Bila awak mengataka kepada kami awak harapkan kami menyukainya. Kami tidak menyukainya tetapi kami tidak ada jalan bagi membolehkan suara kami didengari.
SS: Bagaimanakah fikiran awak terhadap demokrasi ? Sudah tentu sejak 9/11, pihak US dan sekutunya seperti UK telah bercakap banyak tentang penyebaran demokrasi. Adakah awak percaya dengan demokrasi?
MM: Kalau awak melihat sejarah Barat, mereka telah mengemukakan berbagai jenis demokrasi . Mereka mencubanya seketika dan bila mendapatinya tidak elok mereka tinggalkan dan cuba yang baru pula.Suatu hari mereka akan lupa mengenai demokrasi kerana disesetengah Negara demokrasi sebenranya telah bertukar kepada anarki dan sebenarnya tiada kerajaan. Ianya bukan satu sistem yang boleh menolong detiap orang . Anda perlu mencapai satu tahap kefahaman tentang batasan demokrasi supaya ia dapat berfungsi.
SS: Adakah sebab itu awak bukan seorang demokrat. Kenapakah awak pada peringkat akhir pemerintahan bertukar menjadi diktator ?
MM: Yalah……itulah sesuatu yang pihak Barat ingin mengatakan kepada saya..Saya adalah seorang diktator.
SS: Sebenarnya saya hanya merujuk kepada perkataan awak sendiri pada tahun 2002. Awak cakap Raja feudal dan juga diktator telahpun menyediakan dan boleh menjadi kerajaan yang baik.
MM: Yang itu betul…sangat betul. Tamadun besar yang lepas tidak ada demokrasi. Tetapi mereka tetap agung. Tak semestinya sistem tersebut sesuai untuk semua orang . Tetapi sekiranya kita mempunyai pemimpin yang tidak baik , sistem demokrasi pun akan gagal. Kita kena ingat tindakan Negara demokratik yang menjatuhkan bom atom sehingga meragut 200 ribu nyawa manusia.
SS: Bagaimana awak fikir rakyat Malaysia akan bertindak terhadap perkataan awak yang mengatakan sekarang demokrasi bukan sistem yang terbaik dan sebenarnya pemerintahan dictator dapat memberikan kerajaan yang lebih baik
MM: Saya telah menempuhi 5 piihanraya dan saya telah menang kesemuanya dengan majoriti……….
SS: Tanpa kebebasn akhbar, penahanan semua orang-orang yang menentang kamu.
MM: Lagi lagi kamu cakap pasal penahanan orang-orang yang menentang saya…Siapa mereka?
SS: Saya tak ingat berapa kali saya telah bagitahu awak saya telah mengkaji laporan Human Rights Watch , Amnesty International , kajian daripada State Department, dari Kerajaan Kanada.
MM: Laporan tersebut berat sebelah. Pertama sekali tindakan saya ketika menjadi PM tahun 1981 saya membebaskan banduan yang telah ditahan oleh pemimpin sebelum saya, 22 orang kesemuanya termasuk pemimpin pembangkang.
SS: Dibawah Akta Percetakan 1984 yang memerlukan suratkhabar memperolehi lessen setiap tahun. Ini bertujuan untuk memudahkan awak melenyapkan suara mereka , bukan begitu ?
MM: Tidak…ianya memang telah lama begitu…undang-undang percetakan memang begitu..yang pastinya kami hidup dalam Negara yang pelbagai kaum dan sekiranya kami tidak berhati-hati, kejadian rusuhan kaum akan berlaku. Cuba awak lihat kepada Negara-negara yang mempunyai pelbagai kaum, mereka tak pernah aman, Ireland Utara mengambil masa yang lama untuk menghentikan peperangan.
SS: Bercakap soal keamanan, awak nampak bimbang terhadap kestabilan Negara awak, betul tidak ? Sebab itulah awak bertindak keras terhadap puak Islam didalam Malaysia .
MM: Ya…itu memang patut.
SS: Jadi..saya hairan bagaimana ketika sebelum awak tinggalkan pemerintahan bulan Oktober 2003 , kenapakah awak memberitahu Persidangan Islam "1.3 billion umat Islam tidak boleh dikalahkan oleh beberapa juta Yahudi" Awak turu berkata " Kita sebenrnya adalah sangat kuat. Pihak Barat telah membunuh 6 juta daripada 12 juta Yahuditetapi hari ini Yahudi menguasai dunia melalui proksi. Mereka paksa orang lain berperang dan ati untuk mereka" Awak juga cakap" Tetapi Yahudi telah menjadi sombong. Orang sombong adalah seperti orang marah mudah buat silap dan ianya akan membuka banyak peluang untuk kita.
MM: Saya hanya menyatakan fakta. Saya bersedia untuk mengucapkan yang sama berterusan. Itu yang sebenarnya berlaku.
SS: Anti-Semitik dan pejuang bangsa adalah tanggapan banyak kerajaan diseluruh dunia terhadap awak.
MM: Anti-Semitik adalah istilah yang dicipta oleh Yahudi sendiri.Kami tak boleh cakap apa-apa. Yang sebenarnya wartawan telah ditangkap kerana menyatakan sesuatau mengenai ‘holocaust’ dan dipenjara selam 3 tahun.. Dimanakah kebebasan akhbar?
SS: Jadi..perkataan tersebut saya rujuk daripada daripada pandangan awak bukan anti-semitik?
MM: Tidak…ianya bukan anti-semitik. Saya hanya menyebut fakta. Faktanya Amerika menurut apa sahaja yang Israel suruk lakukan.
SS: Awak kata semua itu fakta, kita ketepikan perkara tersebut sebentar. Saya cuba memahami logik awak. Disini kamu mengatakan Negara kamu berpotensi diganggugugat oleh pelampau Islam dan kemudian kamu pergi ke Persidangan Islam dan kamu menggunakan perkataan yang hanya digunakan oleh Osama ben Laden
MM: Tidak ada sebarang percanggahan..tiada langsung. Saya tidak mahu kepada pelampau Islam sebagaimana saya tak suka kepad seranga Israel kepada Palestin atau pengeboman tentera Amerika terhadap Baghdad. Langsung tak sama.
SS: Adakah awak rasa yakin orangramai masih mendengar mesej awak?
MM: Saya tak upaya nak cakap. Kenapa perlu orangramai risau terhadap saya?
SS: Di Malaysia orangramai berkata dan saya bercakap pasal PM , Ketua Pembangkang.. Sudah sampai masanya awak mendiamkan diri.
MM: Kenapa perlu saya senyap? Awak bermaksud bila mereka melakukan kesalahan kepada Negara dan saya tak perlu bersuara? Saya menjadi ornag yang tidak bertanggungjawab sekiranya saya melakukan sedemikian.
SS: Dr. Mahathir..terima kasih kerana sudi berada didalam rancangan ini.
MM: Sama-sama.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan