Jumaat, 20 Julai 2012

Kisah Hidup ~ Thakur yang tersungkur...


Alhamdulillah, mujurlah aku sempat melawat sesorang yang berpangkat pokcik dua pupu belah mem aku nih.... beliau kiranya sepupu mak mertua aku laa...aku pernah jumpa sekali di kelantan...waktu itu beliau sihat dan suka melawak...cuma tu lah... yang aku tau beliau dikatakan beliau menetap di kawasan kuala lumpur bekerja sebagai posmen di kota metropolitan...namun tak pernah sekalipun berkesempatan untuk bertemu. beliau ni sewaktu mem aku kecik selalu laa tolong asuh kan dulu... kalau berborak dengan beliau memang tak kering gusi laa...beliau sangat kelakar dan hidup happy go lucky... Beliau juga tak pernah menceritakan kehidupan beliau bagaimana... hanya kata dia dok kat pantai dalam...

Minggu lepas....mak mertuaku tergerak hati nak jumpa sepupu tunggalnya sbb dah lama pi mai pi mai KL tak jugak sempat bertemu... aku tarak hal, bukak googlemap carik komuter pantai dalam terus set... perjalanan hanya mengambil masa 30 minit aja dari Nilai ke situ melalui PLUS ke sungai besi...terus masuk NPE...Setibanya di kawasan tersebut... kami dah terkejut... awat kawasan ni kawasan setinggan...try tepon pokcik pi'e dia suruh kami masuk jalan Kubur, sempat lagi beliau melawak...kalau mati mudah sket nak ke kubur... aduyai laa... sampai aje ke jalan kubur...pokcik pi'e hantaq anaknya haiqal amik kami...aku tak terkata apa daaa... 1st time jumpa aku lihat beliau gemuk sihat...tapi laa ni Pokcik Pie kurus giler pastu yang aku sedih tu...mata dia dah tak nampak akibat komplikasi diabetes... mengagau gagau tangannya nak bersalaman dengan kami sewaktu menyambut kedatangan tetamu nih... keadaan rumah setinggan... perghh... aku rasa mcm nak nangis aje kat situ...tapi tahan beb tak mau dia terasa hati.... hanya ada sekeping tikar aje sbg alas simen yang sejuk kematu... aduyai laa... beliau masih ceria dan melawak seperti dulukala... cuma tu lah... akibat diabetes, beliau kelihatan kurus, kulit gatal serta kaki luka yang seakan akan gengren doh... beliau juga seminggu sekali kene buat hemodialisis akibat komplikasi kegagalan uah pinggang...aku hanya diam membisu hanya mak pak mertua aku jah yang berborak.... waktu itu isteri beliau keluar bekerja dan hanya2 orang anaknya aje di rumah... yang lagi 3 orang ntah tak tau ke mana... Menurut beliau, beliau terpaksa naik teksi utk mendapatkan rawatan di klinik kerajaan... katanya lagi kalau takde aral ... bulan 7 ni patutnya beliau boleh menjalani pembedahan mata tapi bergantung kepada luka kakinya yang perlu disembuhkan dulu... Aku bisik kat mem... cari jalan mcm mana nak uruskan Pokcik Pi'e nih... bagaimana cara nak pulihkan matanya dulu sbb rasanya sangat kritikal kehidupan tanpa penglihatan...

Setelah mereka borak baru lah ku bukak mulut bertanyakan.... berapakah sewa rumah ni... dia kata RM500... makahai...terperanjat beruk aku...aku rasa macam nak tumbuk ajer tuan rumah setinggan nih kalau dia ada situ... dengan keadaan rumah yang sangat uzur... atap bocor, siling apatah lagi... lampu pun satu aje yang leh pakai... katanya tuan rumah ni Ustaz... puihhh.... sikit pun takde rasa belas ihsan...dah laa pokcik ni mata tak nampak... takkan nak arap dia repair... hanya harapkan pencen 800 hengget...sewa dah 500 hengget... puihh... lintah darat ! AKu tanya sapa wakil rakyat sini ? dia kata Izzah tapi tak leh pakai gak sbb kekurangan dana katanya... puih sekali lagi dalam hati... dia kata kerajaan dah banci nak pindahkan kawasan setinggan ke rumah PPRT tapi apa leh buat,..ada puak puak lain dah sapu...sepatutnya pokcik ni dapat tapi orang lain yang sebat dulu...puihh sekali lagi... dasar orang politik... huh...

Beliau kelihatan uzur membuatkan kami tak mau amik masa lama sangat berborak.... setelah mak mertuaku menghulurkan hasil jualan durian dari kebun beliau serta hulur apa apa yang patut... kami mohon diri..beliau tampak kesal sbb tak sempat menjamu apa apa... lagi laa kami sebak rasa... 

Selepas melangkah masuk ke dalam kereta ... mem aku ngan mak mertua aku dah menangis giler mengenangkan kehidupan pokcik Pi'e. Memang tak sangka laa dia hidup macam tu... ditambah dengan keadaan beliau yang buta serta sakit... Kalau di ikutkan beliau sebenarnya "thakur" di kelantan...punyai rumah pusaka, tanah, kebun dan dusun yang banyak... namun memilih untuk hidup daif di kotaraya...aduyyai laa.... aku tak mengerti... yang pasti aku akan ke sana lagi melawat pokcik Pi'e...dan misi untuk memujuk beliau agar balik semula ke kelantan akan bermula... sekurang kurangnya ada lah sanak saudara boleh tengok2kan... 

Bagiku, ini satu pertemuan yang sangat besar impaknya lebih lebih lagi Ramadhon menjengah tiba... tatkala kita sihat dan bergumbira...rupanya ada yang sedang sakit menderita, tatkala kita menjamu selera, ada yang mengikat perut menahan lapar dan dahaga...tatkala kita berbelanja bagaikan raja, ada yang kesempitan wang dan dana....  dan orang itu rupanya saudara kita... ohh... Thank You ALLAH for the reminder to US... beri lah kekuatan kepada Pokcik Pi'e untuk mengharungi dugaan-MU yaa Allah... 

-TAMAT-


Tiada ulasan:

Catat Ulasan