Ahad, 29 Julai 2012

Makan SEDAP ~ Seminggu sudah kita berpuasa.. suatu penilaian...

Sudah hampir sepertiga bulan sudaa kita berpuasa... Aku lalui pelbagai cabaran getir dalam mengharungi bulan Ramadhan yang mulia nih... seperti biasa, masuk aje bulan Ramadhan, hidup ada sedikit perlu ditukar... aku kasik rehat laa kat mem dari tugas memasak di waktu  hari bekerja ... kesian kat mem yang berpuasa pada masa yang sama nak handle budak2 lagi... masak bagai nak rak tapi makannya ciput aje.. jadi aku selaku tuan besar rumah ni membuat keputusan kita beli je lah... Namun ia mengundang padah yang lain pulak.... salah satunya adalah risiko sakit perut dan cirit... masuk nih dan 2 kali aku terjerumus ke lembah kerakusan manusia yang berjual di bazaar ramadhan... asalkan jual dan meraih untung... mungkin itu yang mereka fikirkan di benak masing2 tanpa menitikberatkan soal kebersihan, dosa pahala...sedap atau tak dah tentu jauh sekali...

Jadi... sepertiga bulan nih... biasanya aku akan menjelajah mencari kedai / gerai yang dapat memenuhi iftar kami secara kaedah cubajaya aje... Kuih muih yang menjadi sasaran  famili aku adalah adalah kuih kole kacang, pulut panggang, kuih tepung talam, kuih serimuka dan karipap pusing... Kebiasaannya kami berbuka puasa dengan kuih muih ni dahulu... selepas sholat terawih baru mengadap menu yang lebih berat. yang berat ni kena belasah nasik laa dan aku seperti biasa.. aku tak lah cerewet janji mengenyangkan sudaaa.... ta kisah laa.. kekadang mem aku masak sup ayam ke, tomyam ke... layan dengan nasik putih yang hangat perghh...kalau tak...beli aje nasi kerabu ke, nasik lemak kukus ka, laksam dah cukup daa...Kami sekeluarga sahur ala kadar ajer... biasanya just alas perut... minum milo dengan roti pun surr... gak...

Jom layan gambaq... dalam kes nih, rupa paras tak penting... yang penting adalah SEDAP dan bersih (tiada mudarat cirit birit).... Ini lah satu penilaian yang diperolehi...

Ini buah mesti kena ada... Sangat menyegarkan...

Ini kole kacang yang saya dah kenalpasti gerainya... walaupun lembik sket...
namun kualiti, rasa dan tekstur terbaek !
kambing golek yang dijual 200gram soploh hengget di Param B.B.Bangi... 
Nasi Kerabu memang terbaek setakat ini...


Ini laksam... pergh... dah 3 hari berbuka dengannya...
sebungkus tak cukup... kena 2 bungkus baru kenyang... Terbaek !


Sempat jugak mem buatkan aku bologne spaghetti... thanks cayunks.....

Antara minuman yang mesti ada di kala berbuka...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan