Sabtu, 8 Oktober 2011

Buku SEDAP berjudul "The Rise and Fall of Adolf Hitler"


ULASAN

SEDAP. Itu yang mampu aku ucapkan setelah 2 kali aku habiskan baca buku nih kerana penyampaiannya agak berbeza dari yang lain serta penulis ini menulis berdasarkan kepada pengalaman beliau bersama Hitler, mendengar ucapan Hitler yang membuak buak serta membuat pemerhatian di setiap gerak langkah Hitler. Setelah kejatuhan Jerman, penulis ini juga berjaya membuat kajian terhadap dokumen dokumen yang telah berjaya dirampas oleh tentera bersekutu setelah berakhirnya pemerintahan diktator Fuhrer.

Jika hangpa tanya aku... sila rumuskan buku ini dengan bahasa yang mudah... aku boleh katakan... buku ni menceritakan detik dan kisah hidup Hitler yang agak klasik... dalam perjuagan beliau, beliau telah tikam bakang member sendiri (Stalin), pembunuhan secara besar besaran ke atas Yahudi dan tawanan perang serta menumpahkan darah dalam perang seterusnya mengheret sama kejatuhan bangsanya sendiri. Secara peribadi, Kalau lah (ini cerita kalau) setelah beliau berjaya tawan Perancis, Hitler tak dabel cross sekutu dia si Stalin tetapi piii seberang laut langgaq Britain... mungkin kesudahannya kita semua ni leh cakap Jerman agaknya sekarang... Hitler tewas di medan perjuangan bukan kerana beliau bodoh atau kelemahan askar jerman tetapi hanya lah  angkara keangkuhan beliausendiri... 

Walau apa pun, fakta tetap fakta dalam lipatan sejarah... kita yang hidup ini seharusnya mengambil iktibar ke atas apa jua yang telah berlaku untuk dijadikan panduan...bak kata pepatah, yang baik jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan !


Nota kecil : Mungkin ada yang beranggapan saya fanantik terhadap Hitler, namun hakikatnya tidak kerana pemimpin yang agung wujud dimuka bumi adalah tidak lain dan tidak bukan adalah Rasulullah kita sendiri.

Selamat membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan