Sabtu, 1 Oktober 2011

Kisahku - Maid Oh Maid [Part 2]

Wisma Persekutuan Seremban
Aku cuti hari Jumaat semata mata nak uruskan dengan imigresen. Sepatutnya agensi yang aku amik maid ni yang uruskan di Johor sbb agensi ni katanya berdaftar...dan aku diminta hanya tunjuk muka aje katanya pihak Imigresen nak tengok betui ke ada majikan... so aku takde laa saspek apa apapun sbb aku memang ingat segala permohonan di bawah agensi... last last agen aku kata takleh buat kat JB dan diminta uruskan sendiri di Seremban. Depa akan uruskan segala dokumentasi, pos kat aku dan aku hanya perlu hantar segala dokumen tersebut ke Imigresen. Bila aku check balik dokumen yang dah sampai tu baru laa aku tau permohonan maid nih under Permohonan Individu dan memang majikan sendiri kena datang. Demm tepuk dahi laa aku sekali lagi sbb bayar mahai.. tapi sebenarnya setaraf dengan hangpa amik dgn agensi yang tak berdaftar jugak lah... Walau apa pun, oleh kerana dah hampir seminggu maid ni kat umah aku bekerja... prestasi dia aku rasa memberangsangkan... kalau nak ukur KPI  aku rasa meet expectation dah ni...so aku malas nak wat bising dengan agen...aku ok je lah.

Bila dokumen dah di tangan, baru agen aku cakap sebelum nak hantaq dokument tu... ada beberapa perkara kene buat... WTF.. kata aku pii hantaq aje kan... sebenaqnya depa tak berani  nak cakap pape pun sebelum aku bersetuju kata nak buat kat Imigresen Seremban... Aku kene matikan setem hasil, kene tandatangan beberapa dokumen serta lampirkan beberapa dokumen sokongan. Demm... 

S
o awal2 pagi aku dah blah pii Wisma Persekutuan Seremban... makahai punye lah azab nak cari parking... Aku rasa jauh giler nak menapak... sampai ajer... aku cari laa kat wisma tu.. kat mana boleh matikan setem... tanya situ..tanya sini... WTF sekali lagi... takde... kene pii Terminal One kat LHDN pulak.. kat situ leh matikan setem hasil... addoi laaa... jam dah pukui 10.30am nih... hari jumaat lak tu... aku mcm charlie caplin dah... cargas pii LHDN kat terminal 1. Sampai ajer... aku diminta isi satu borang.... walaupun borang tersebut dalam bahasa melayu... aku ternganga jap... demm komplikated...aku tau isi nama aku ajer... yg lain hareemmm.... aku bukannya isi borang ni hari hari bro... so buat tak malu laa tanya pegawai tu... laa encik isi 2 tempat ini aje... dokumen apa nak matikan setem dlm kes aku nih ada 3 dokumen iaitu  Kontrak kerja 2 Ori dan Personal Bond...dan dengan siapa kita deal... itu ajer.... tunggu 5 minit ajer... aku dipanggil... dah bagi borang tu aje... dia cop ketiga tiga dokumen tu dan anda selesai katanya... Aku tanya 2~3 kali... setem tu dah mati kah ? Pegawai tu dgn senyum sinis dia menjawab... ha'ah dah mati dah... aduyai laa... itu aje kesahnya nak mati kan...sapa laa cipta SOP lagu nih... simplify laa work process tak lah menyusahkan org camni... tak berbaloi aku rasa...

Aku sampai balik kat Wisma Persekutuan Seremban jam 11.30am... cam biasa amik nombor giliran...dlm sejam baru turn aku... dia check semua dokumen dah lengkap... dan keluarkan satu surat akuan penerimaan dan keputusan permohonan dalam masa 1~2 minggu dari sekarang... So ngam lah aku habis dlm 12.45... sempat menjamah makanan (sampai skip breakfats tuu) kat Wisma tu dan terus bergegas ke Masjid Seremban yang tak berapa jauh dari situ...

Aku harap pasni aku malas pulak nak uruskan... biaq agensi yg uruskan laa... aku bayaq mahai maaa.... jgn laa ambik kesempatan walaupun nampak aku ni rileks dan mudah bertoleransi kerana kalau tiap kali asyik kene aje... camne aku nak SEDAP.. kan kan kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan