Sabtu, 1 Oktober 2011

SEDAP nya Khutbah Jumaat hari nih...

Masjid Negeri, Seremban
Sebelum ini aku pernah sholat di sini sewaktu aku masuk matriks di Seremban dulu. Tapi kali ini aku rasa SEDAP sangat... Mungkin aku ingin mengimbau kembali detik detik 16 tahun yang lampau. Di saat aku bergegas berjalan menuju ke Masjid ini, alunan Azan sangat menusuk kalbu... aku tak tau mengapa... aku mempercepatkan langkah... mengambil wudu' dan dengan mulai dgn kaki kananku melangkah... aku WOW sekali lagi... ada air cond laa... SEDAP kuasa dua dah ni... biasa laa... di saat climate (bukan Klimak tau) yang panas membara.... suasana sejuk dan mendamaikan memang mencipta mood SEDAP... bagi aku laa... So aku pilih tempat yang selesa sambil sambil melihat lihat senibina Masjid nih... Dulu aku tak pernah pulak perati... laa ni aku tengok... wadduh memang unik dari segi senibina luaran dan juga dalaman....

Saat dan ketika Khatib memberi salam dengan lantang dan kejelasan tuturkata dan slang arob... bertambah lagi kelazatan dan SEDAP. Beliau memberi khutbah tanpa teks dan yang aku respek habeh... sedikit pun dia tidak menghantam mana mana parti politik seperti mana pak khatib yang lain...kalau takde teks khutbah tu siap laa berbakul bakul kena...

Beliau membicarakan tentang kita ni sekadar beribadat nak lepaskan diri ajer..sekadar buat tanpa memikirkan adakah ibadat tersebut diterima Allah atau tidak... Pepatah melayu kata "janji buat sudah". Walhal Rasulullah yang menjadi Kekasih Allah, selesai sudah mengerjakan ibadah akan beristigfar dan memohon keampunan dari Allah agar diterima amal ibadahnya... aku lihat diri ku pulak... addoi laa... teruk dah ni... kene berubah... kene ikut Al-Quran dan ikut role model Sunnah Nabi Muhammad jika mau sedap di kehidupan selepas mati (Life after death).


Tuan Khatib juga berkongsi satu kisah ketika Rasulullah naik mimbar untuk memberikan khutbah, Rasulullah tidak berkata apa apa pun kecuali mengucapkan 3 kali perkataan "AMEEN". Apalagi para sahabat nabi pun pelik dan hairan la sebab tak pernah belaku sebelum ini lalu para sahabat bertanyakan kepada nabi perihal tersebut. Rasulullah menjelaskan sewaktu Baginda hendak memberikan khutbah, Malaikat Jibril datang kepadaku dan membacakan 3 doa dan aku amin kan doa doa tersebut. Bayangkan Penghulu Langit membaca doa ke hadrat Allah dan diaminkan oleh Penghulu segala makhluk iaitu Nabi Muhammad Rasulullah. Sudah tentu doa tersebut sangat sangat penting untuk kita ketahui.

3 doa tersebut adalah :-

Doa 1 : Ya Allah, andai kata berlalunya Ramadhan tetapi ada dosa dosa manusia masih tidak diampunkan oleh Mu ya Allah, Engkau masukkanlah mereka ini ke dalam neraka mu dan Engkau jauhi lah Rahmat-Mu ya Allah kepada mereka mereka ini.

Doa 2 : Ya Allah, andai kata ibubapa umat manusia masih hidup tetapi anak anak mereka masih tidak berbakti kepada ibu bapa mereka, maka Engkau masukkanlah mereka ini ke dalam neraka mu dan Engkau jauhi lah Rahmat-Mu ya Allah kepada mereka mereka ini.

Doa 3 : Ya Allah, andai kata ada umat manusia yang mendengar nama mu ya Rasulullah tetapi tidak mengucapkan Shelawat dan salam ke atas mu... Semoga Allah mencampakkan mereka ini ke dalam neraka mu dan Engkau jauhi lah Rahmat-Mu ya Allah kepada mereka mereka ini.

Aku ternganga... isu yang sangat bernas dan SEDAP sungguh gaya penyampaian khatib nih...Di saat selesainya sholat Jumaat ni... aku lihat ramai yang berkerumun, bersalaman  dan ada juga yang memeluk khatib nih... aku hanya mampu melihat dari jauh kerana segan utk berjabat memandangkan aku hanya berseluar jeans dan berbaju round neck ajer ketika itu... Bagi aku Allah telah angkat darjat Khatib tersebut sehingga ratusan orang mengambil peluang mendekatinya secara jujur...atas dasar ukhrawi...

Semoga khutbah ini memberikan kita ikhtibar dan berazam utk mempersembahkan amal ibadah terbaek kepada Allah Azza Wajalla seterusnya dianugerahkan oleh Allah Kelazatan dan SEDAP yang Hakiki... berpeluang menduduki Syurga Allah dan menatap wajah-Mu ya Allah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan