Isnin, 26 Disember 2011

Jom bermain main dengan setting G12...

Hidup Mau SEDAP !!! Hari Isnin jam 8 pagi aku sudah keluar mencari subjek yang segar. Keadaan suasana yang mendung redup nan berangin sepoi sepoi bahasa amat menggamit naluri ku untuk mencari ilham. Terus terang kukatakan aku masih dalam fasa mengenali hati budi si G12 nih... semalam aku "menembak" kat KLIA menggunakan Aspect Ratio 16:9 ternyata tak syiok jika mengambil frame menegak (vertical). Jadi aku menukarkan semula Aspect ratio kembali kepada 4:3. Saksi perbezaannya aspect ration yang memberi impak sekiranya frame dalam keadaan menegak.

 

Perhatikan apabila frame menegak, gambarnya menjadi runcing dan aku kira aku kurang menyukainya. Jadi ada baiknya aku tukar setting kepada ratio 4:3 yang aku kira lebih seimbang dan jelas.



Jika otai otai ada komen...contoh soalan saya apakah faktor faktor yang mempengaruhi setting aspect ratio nih... saya membuka minda saya untuk menerima kritikan membina, nasihat tunjuk ajar dari sifu sifu... kerna saya budak baru belajar !!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan