Selasa, 13 Disember 2011

SEDAPKAH mengHON Orang ?

Izinkan aku berkongsi sekelumit isu yang mungkin remeh dimata orang lain namun bagi diri aku...ia sangat penting, bermakna dan patut diambil berat oleh masyarakat. Budaya menghon di jalanraya sudah menjadi sebati bagi pengguna jalanraya dikota metropolitan tak kira laa mat rempit ke... penunggang motor berhemah ke, pemandu kereta bahkan driver lori juga tidak terkecuali. Mereka hon tak kira masa dan menjadi semakin kritikal sewaktu polis trafik mengawal lalulintas. Aku tak salahkan mereka sekiranya mereka terpaksa hon demi untuk memberi amaran dan menggunakan kemudahan hon nih secara beretika tapi aku dapati mereka semacam menyalahgunakan kemudahan nih. Banyak kali sewaktu kereta tengah jam bersesak sesak, kereta kat bakang aku ni asyik menghon... maaf aku katakan depa buta ker orang tengah jam tak leh maju ke depan pasaipa hang hon ? bodoh kan ?

Aku tak pasti mengapa dan apakah faedah mereka menghon. Mereka semacam mahu melepaskan tekanan yang semakin meluap luap terutamanya ketika terperangkap di dalam kesesakan lalu lintas. Berbaloi kah ? Itu soalan yang aku mahu tanya... 

Berhati-hati jika anda menggunakan hon anda. Anda tidak tahu bagaimana orang lain akan bertindak balas sekiranya berang terhadap anda sehingga boleh membuat keadaan tegang dan tidak menyenangkan. Kalau nak hon pun, elakkan dari terkena lirikan / jelingan tajam mata dengan pemandu-pemandu lain. Membuat hubungan mata (eye contact) sewaktu hon boleh menyampaikan mesej yang agak sinis dan berniat jahat. Jangan menunjukkan sebarang reaksi fizikal kepada pemandu-pemandu lain seperti meletakkan tangan-tangan anda, menjerit, dan sebagainya. Pasti mereka ingat hang sedang memaki dia dan budaya samseng jalanan mungkin tercetus. Bagi aku, paling penting tak payah laa hon... cuba minimun kan menggunakan hon...Pastikan kesabaran anda sendiri dipelihara dan kekal tenang yang mungkin. Tarik nafas dalam dalam dan fikir secara positif. Jika anda bertemb8ung dengan pemandu yang aggresif menghon... cuba jauhkan diri anda agar kesabaran anda terjaga...

Persoalannya sekarang... SEDAPKAH hon orang lain ? yaa... memang sedap dan seronok... untuk mencari jawapan persoalan nih... tengahari tadi sewaktu menuju ke Sup Sururi di tengah kesesakan lalulintas, aku terlihat member aku terkial kial nak hidupkan motornya mati di tengah jalan... aku hon sekali sebenarnya untuk memanggil beliau... tapi idea jahat aku mendorong aku hon beberapa kali... lagi panik laa kawan aku nih kerana dia tak tahu aku yang hon.... hahahahaha... maafkan aku Pitek (bukan nama sebenar).... aku hanya jalankan ujikaji saja... kah kah kah !!!



Waktu kejadian di Jalan Tun Razak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan