Sabtu, 7 Januari 2012

Pancit nan meruncing ? ~ Update ~

Hidup Mau Sedap !!! Ia takkan sempurna jika hidup kita tidak disulami dengan asam garam, onak duri penuh ranjau... Begitu lah kehidupanku hari ini... Pagi pagi buta sudah bikin onar ini kereta... ntah camne boleh flat pamcit tayaq... aku bawa ke Petronas pump station pun gagal mengepam... semacam angin tak boleh masuk ke dalam tayar yang durjana itu... aku segera menoleh ke arah jam tanganku dan hanya tinggal lagi 10 minit dan irfan kene ada kat sekolah pada jam 7.30am...membuatkan aku pendamkan ajer kisah tayaq kereta ku pamcit flat seraya meredah jalanraya menuju ke sekolah irfan dengan tayar yang dah pancit... teman si irfan jap kat skool dia sampai dia dah leka... jam telah mencecah 8am... Tayar masih pancit tapi aku masih leh bawak dalam kawalan... terus aku buat tak endah aje sambil bertawakkal kpd Allah... apa nak jadi jadiklah... lagipun masih boleh bawak lagi... kedai tayar kurang2 jam 9am baru bukak... aku membulatkan tekad menerpa ke kota metropolitan berbekalkan kebergantungan aku kepada Allah sambil memohon agar memudahkan perjalananku.... Teringat doa yang mak aku selalu suruh aku amalkan.. berbunyi... 


"حَسْبِيَ اللهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ"
Hasbiyallaahu Laa 'Ilaaha 'Illaa Huwa 'Alayhi Tawakkaltu Wa Huwa Rabbul-'Arshil-'Adheem .

Allah is sufficient for me . There is none worthy of worship but Him . I have placed my trust in Him, He is Lord of the Majestic Throne

Alhamdulillah... aku selamat sampai di opis.... dek tersangatlah sibuknya menyebabkan aku lupa tentang perihal kereta pancitku... aku hanya sempat bertanya geng geng loop kat mana kedai tayar yang terdekat... syukur Si Naim ada mencadangkan kdeai kereta yang berdekatan dengan opis... so dalam keadaan tergesa gesa menyiapkan tugasan... jam 6.30pm aku berjaya laa menyelinap keluar utk setelkan masalah nih... situasi tayar keretaku nampaknya semakin getir... pancitnya semakin parah... dalam kesesakan aku membawa perlahan lahan... memang flat abis dah ni dan yang aku kagum laa... ada laa sekurang kurang lima insan yang dok lambai... kelip2kan lampu... siap ada satu mamat motor tu berhenti tepi aku sound " Sedara... tayar kereta sedara pancit laa sedara"... aku hanya mampu melambaikan tangan seraya tabik sambil tersengih sumbing... memang laa aku tau kete ku tayarnya pancit...rupa rupanya masih ada insan yang prihatin... terima kasih ku ucapkan...dalam kesesakan lalulintas yang mengganas di hari jumaat petang dek warga kota berpusu pusu mau pulang.... mataku melilau mencari cari kedai tayar yang diceritakan oleh si Naim... tapi bro.. aku gagal akhirnya menjumpai kedai yang hang bagitau tu... lantas aku tak mau dah amik risiko lagi... jam sudah 7.15pm... hari semakin gelap... aku hanya tau kawasan desa pandan ada banyak kedai tayar... tak tau laa bukak ke tak... aku sekali lagi merentasi onak ranjau kesesakan dengan tayar yang sudah RIP nih.... mulutku tak putus putus berdoa agar Allah permudahkan masalahku ini... Alhamdulillah...itu lah ayat yang pertama terpacul di bibirku selepas terlihat ada satu kedai tayar  dekat ngan kedai motor SBM (JL tau kedai nih) yang masih buka walaupun sudah jam 7.30pm... walaupun kedai itu nama je kedai tayar tapi tak simpan stok tayar pun... jadik aku hanya suruh dia tukarkan pakai tayar spare... setel masalah...mesti hangpa tertanya tanya...awat aku tak tukar sendiri tayar yang pancit tu kepada tayar spare kan ? hehehehe... dari awal lagi aku katakan aku dan masa memang kesuntukan... dan untuk aku bukak tayar dibawah terik sinar mentari... hahaha mungkin tidak.... kan panas tuu... nanti kulit hitam wooo.... walau apa pun yang terjadi... moralnya setiap kepayahan... Allah ada beri kemudahan dan kita selaku manusia yang hina nih... seharusnya berusaha dan bertawakkal.... jangan stress tak tentu hala.... simple as A B C kan kan kan.....

~TAMMAT~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan