Sabtu, 8 Mac 2014

Geng Loop ~ Kegilaan kenderaan "Defender"

HIDUP MAU SEDAP !!! Ya.. ini memang gila... entah mcm mana ia tercetus... yang aku pasti tatkala aku up gambaq Defender dlm loop... teruih menjadi jadi pulak kegilaan nih... hahahaha....

Perubahan terbesar ke Tanah Rover datang pada akhir tahun 1990, apabila ia menjadi Land Rover Defender , bukan Sembilan puluh Land Rover atau Satu Sepuluh . Ini kerana pada tahun 1989 syarikat itu telah memperkenalkan model Discovery , yang memerlukan Land Rover asal untuk memperoleh nama. Penemuan juga mempunyai enjin turbodiesel baru. Ini juga longgar berdasarkan unit turbo 2.5 liter yang sedia ada, dan dibina di bahagian pengeluaran yang sama, tetapi mempunyai moden kepala aloi silinder, pengecasan turbo yang lebih baik, dan pendinginan-antara suntikan langsung. Ia mengekalkan blok , aci engkol , galas utama, sistem cambelt , dan rampaian lain yang Turbo Diesel. Sistem pernafasan termasuk penapis pemisah minyak untuk mengeluarkan minyak dari udara dalam sistem, dengan itu akhirnya menyelesaikan kelemahan utama Turbo Diesel ini bernafas semula minyak bah sendiri. Yang 200Tdi enjin baru dipanggil dihasilkan 107 hp ( 80 kW) dan £ 195 · kaki ( 264 N · m ) tork , yang hampir satu peningkatan sebanyak 25% pada enjin gantikan (walaupun sebagai dipasang di Defender enjin de- ditala sedikit daripada asal Penemuan 111 hp yang (83 kW) spesifikasi yang disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan kedudukan turbo dan laluan ekzos ). 

Enjin ini akhirnya dibenarkan Defender untuk pelayaran dengan selesa pada kelajuan tinggi, dan juga tunda beban berat cepat di bukit sementara masih menjimatkan. Dalam teori ia hanya digantikan tua enjin Turbo Diesel dalam julat, dengan lain-lain enjin 4 silinder ( dan enjin petrol V8 ) masih ada. Walau bagaimanapun , gabungan itu tdi bagi prestasi dan ekonomi bermakna bahawa ia mengambil sebahagian besar jualan. Pengecualian adalah Tentera British dan beberapa pengusaha komersial, yang terus membeli kenderaan dengan 2.5 liter enjin diesel beraspirasi semulajadi (dalam hal Tentera , ini adalah kerana tdi tidak dapat dipasang dengan penjana 24 volt ). Nombor kecil pembela V8 enjin telah dijual kepada pengguna di negara-negara dengan kos bahan api yang rendah atau yang diperlukan kuasa sebanyak mungkin (seperti dalam Pertahanan digunakan sebagai kereta bomba atau ambulans ).

Bersama-sama dengan enjin 200Tdi , nama 127 ditukar kepada Land Rover Defender 130. Jarak roda kekal yang sama ; angka baru itu hanya satu latihan mengemas . Lebih penting lagi, 130-an tidak lagi dibina daripada " cut-dan- ditutup" 110S , tetapi telah berdedikasi casis dibina dari awal. 1994 menyaksikan satu lagi pembangunan enjin TDI , yang 300Tdi . Walaupun 200Tdi telah menjadi langkah besar ke hadapan , ia telah asasnya adalah reworking diesel turbocharged lama untuk menerima sistem suntikan langsung. Sebaliknya yang 300Tdi adalah hampir baru, walaupun sifat yang sama, dan kedua-dua Pertahanan dan Discovery mempunyai enjin dalam keadaan yang sama lagu , 111 bhp ( 83 kW) , 195 lbf · kaki ( 264 N · m).

Sepanjang tahun 1990-an kenderaan cuba mendaki lebih dan lebih mewah , manakala baki benar kepada akar kerjanya. Trend ini dijiwai oleh kenderaan terhad edisi , seperti SV90 pada tahun 1992 dengan sangkar perlindungan roll-over , roda aloi dan cat metalik dan Ulang Tahun ke-50 90 tahun 1998 dilengkapi dengan transmisi automatik , penghawa dingin dan Range Rover 4.0 liter enjin V8 .

Sebuah varian baru adalah Defender 111 Double Cab , menawarkan ruang tempat duduk gaya Station Wagon , dengan terbuka mengambil kembali. Walaupun prototaip telah dibina pada zaman Siri, ia tidak sehingga akhir 1990-an bahawa kenderaan ini akhirnya sampai ke pengeluaran.

Land Rover Afrika Selatan ditawarkan Defender unik dalam tempoh yang kumpulan itu dimiliki oleh BMW. Antara 1997 dan 2000, Pertahanan 90 dan 110 telah ditawarkan dengan BMW petrol enjin bersama enjin TDI biasa. Enjin adalah cc BMW M52 2800 , lurus - enam , enjin 24 injap seperti yang terdapat dalam BMW 328i , 528i , 728i dan Z3 . Kuasa dan tork output untuk enjin ini adalah 142 kW ( 190 hp) @ 5500 rpm dan 280 N · m ( £ 207 · kaki) @ 3500 rpm. Pilihan ini telah ditawarkan kerana permintaan untuk alternatif petrol didorong untuk enjin diesel selepas pengeluaran Defender V8 telah berakhir. Kenderaan-kenderaan telah dibina di Rosslyn di luar Pretoria. Jumlah pengeluaran untuk 2.8i ini adalah seramai 632 Pertahanan 90-an dan 410 110S Defender. Model awal tidak -terhad mempercepatkan , tetapi model kemudian adalah terhad kepada 160 km / j.

Bagiku, aku lebih meminati 3-door yang lebih anggun untuk aktiviti luar. Aku bukan lah fanatik nak masuk hutan mcm depa yang lain... haahahaha... Namun aku hanya bermimpi aje lah... paling busuk pun harga dlm 40K belum bikin lagi tu... namun tak salah jika berangan angan... hahahahaha.... tarak hal... kalau ada geng yang berkemampuan... aku tumpang gembira... teruskan aje niat hangpa untuk memiliki monster nih... jgn lupa ajak aku naik nanti.... hahahaha Selamat memburu geng !!! HIDUP MAU SEDAP !!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan