Khamis, 29 Disember 2011

Hukum Rimba & Warga Metropolitan Yang Semakin Tenat


Hidup Mau SEDAP !!!
Semalam aku ke Plaza Lowyatt selepas waktu kerja... Agak lambat jugak lah aku keluar dari opis dalam 6.30pm memandangkan esoknya aku diarahkan ke Puchong utk FAT menggantikan jurutera kanan si Sajeev yang cuti lama balik kampung tanam jagung mutiara woii heheheh... so kene lah buat persediaan... ye dak.. heheheh...

Hujan renyai renyai merencatkan aliran trafik Kota Metropolitan... apatah lagi Jalan Tun Razak sememangnya hari hari jem ditambah pula dengan curahan hujan lagi bertambah lah ke"jem"memannya... kalau bawak roti memang dah kenyang doh ni... Aku gagah kan jua merentasi hiruk pikuk kota menuju ke jalan imbi... Sang kancil ku menciluk deras dan akhirnya aku parking di basement Plaza Lowyat. Tujuan aku ke sana hanya satu... aku terpaksa mencari monitor untuk pc si irfan memandangkan monitor nya dah kong so dia tanpa rasa segan dan silu telah "take over" pc aku... Jadi aku tanpa memikir panjang dan tak perlu DGFE menjatuhkan hukuman... mesti cari monitor ataupun aku sendiri terputus hubungan maya... ish ish ish... mana boleh woit... mana boleh jadi... Ini adalah satu KEPERLUAN... setara perlunya manusia kepada air, elektrik dan makanan... hahahaha...

Suasana Plaza Lowyatt sangat kelam kabut... manusia penuh bagai semut menghurungi gula... pelbagai ragam dan jenis manusia... ada wanita berseluar pendek berbaju singlet.. pak arab bersama isteri berjilbab dan anak anak... lingloi dan teman lelaki bertatu macho... anak dara dan teruna berkapel berpegangan tangan berpelukan pinggang... huh..apa laa nak jadik dunia nih.... tak lupa aku juga terserempak dgn Md Rizal yang ketika itu berlegar legar kat situ ntah buat gapo... aku sapa dia dan tanya apa bikin sini... dia jawab mudah ajer... RAHSIA... demmm... terus dia hilang dalam kekalutan manusia...

Kali ini aku terus ke tingkat 3 memandangkan tingkat 2 nih selalunya eksyen lebih... harga barang langsung tak leh main... so sapa yg biasa kat tingkat 3 tu... ada 2 buah je kedai "hyper-market" utk barang2 komputer... (Maaf... aku rahsiakan nama kedai nih keranan aku tak mau jatuhkan aib orang) dan ...sorry aku tak layan kedai kicik nih sbb harga dia lagi mahai woiii... So setelah timbal tara... harga dia takde laa banyak beza dalam tiga empat puluh hengget aje tapi yang membezakannya adalah khidmat servis... memang nasib aku kureng baik la semalam... ada ka patut mau beli barang lu terpaksa merayu salesman dia untuk tolong check samada stok ke tak... dah laa muka mencuka... servis macam nak tak nak ajer... kalau di ikutkan malas aku nak beli kat situ tapi disebabkan harga dia leh murah mencecah lima puloh hengget... aku layan je laa...cam biasa laa hangpa beli barang elektrik hang mesti mau test kan... at least test power up ... si saleman cher cilakak ni kata aku kene bayar dulu test kemudian... ok fine ! aku bayaq and pastu cashier girl kata aku diminta test sendiri... kanina.... aku kene usung laa monitor nih ke sudut test... bila aku test... monitor ni tak nyala laa pulak... dem aku panggey salesman cher tadi haram tak endah peduli.... hatiku semakin membara cilakak punye cher... mukaku dah berubah 100%...membuak buak rasa nak hempas aje monitor tu kat cashier... nasib baik laa amoi tu cool down aku sampai berlari lari anak panggey mamat mana tah utk tolong aku test.... dia test pun tak nyala... demmm... apa ni.... barang rosak ke apa nih... mamat tu cuak teruih panggey senior dia mai tengok.... baru dia kata... haiyaa... ini port tempat mau test  sudaa losak laa.... memang laa lu olang power up dan cucuk VGA tarak apa keluar... cilakak baru bagitau sampai staff sendiri pun tak tau ? pastu dia pun bawak kat satu point lain utk test baru okay dan paling aku tak tahan dia boleh tanya aku balik... sudah bayaq kaa mana resit ? Darah aku dah menyirap... kanina luu punya olang bikin aku susah.. lu boleh tanya aku sudah bayaq ke belum.... aku control temper seraya tunjuk ni resit aku dan apa masalah lu mau tengok ? Lu ingat wa tarak bayar ka ini barang ? Lu sudah buang wa punya masa banyiak lu tau tak lagi mau tanya ? teruih aku bubuh kat situ gak cer sekor nih... tuu laa... lenkali barang mesti kena test laa sebelum suruh orang bayar... aku memang ban laa ini kedai...bengap mentega tahap cipan...  Kali terakhir laa aku pii situ...

Dengan penjimatan lima puloh hengget... aku sesah satu wireless USB adapter sebabnya aku kene pindahkan pc irfan ke bilik bawah...jadi mudah lepas dia balik sekolah nanti dia perlu melepak kat bilik bawah sekaligus bibik aku boleh laa tengok2kan dia nanti sewaktu dia jaga iesya... so utk mendapatkan data connectivity tanpa wayar... aku perlukan minatang nih... so far so good... dia leh tarik 2 bar signal wifi router kat bilik atas tanpa masalah. Setakat youtube  no hal... Mungkin juga aku ingin menchoba Ethernet Adapter over powerline tapi tak banyak orang review... so belum berani laa... tunggu toqmat nye review nanti...kalau ok benda-alah ni mungkin next project boleh centralize kan semua data kat Storage Area Netowrk (SAN) pulak... heheheh DGFE dolu... hehehehe


Jam sudah menunjukkan 10 pm... hujan sudah reda tapi punye laa jem tahap gaban zek potong dua... aku pulak boleh tersasar menghala ke jalan bukit bintang... lagi laa sesak... dalam masa kereta bump to bump sesak... kereta depan aku nih ntah camne hampir tersondol seorang awek cher bersama pakwe dia yang sedang melintas jalan... punya laa marah balak dia... mula mula dia maki hamun dlm bahasa hokkien/mandarin... aku kurang pasti yang mana satu...tapi bila dia start hentak cermin kereta myvi tu.. aku dah standby kamera kompak mau rakam episod gado gado... tiba2... mamat tu hilang akal... dia terajang itu pintu kereta myvi dan tuan punye kereta tu tak berani kuar.. (aku rasa cher gak sbb dengaq dia maki bahasa cher) hanya kedengaran maki-makian dari dalam kereta jah... teruih aku pendamkan utk snap satu dua gambaq... tak pepasal aku lak jadi mangsa keadaan.. hehehe... lantak korang laa cher sama cher...apadehal... aku tiba di rumah jam 11pm... setup pc irfan dan test monitor dia ok ke tak juga test wifi adapter dia... bile sume setel... irfan pun dah heppi... baru arr aku boleh aman sket ngan workstation aku... jam 4am baru aku tidor... hehehe... kenapa aku tidoq lewat ? ada laaa... RAHSIA...

-TAMMAT-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan