Isnin, 23 Julai 2012

15 Tips untuk SEDAP berpuasa di bulan Ramadhan


Hidup Mau SEDAP... begitu juga ketika berpuasa... kita juga mau sedap dalam beribadah agar dapat menjalani puasa dengan berkualiti... Puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga... ia lebih dari itu sebenarnya... Sepatutnya ketika berpuasa nih, seluruh anggota badan serta roh kita berpuasa serta ambil lah sedikit masa berfikir sejenak natijah berpuasa dan selami keadaan orang yang TERPAKSA "berpuasa" setiap hari akibat kekangan rezeki.... Berpuasa juga sebenarnya adalah satu mekanisme untuk merehatkan organ penghadaman yang selama ni tak pernah berhenti beroperasi...jadik kasi laa peluang untuk overhaul system perut anda dan lakukan preventive maintenance sebulan dalam setahun... Dalam post ini izinkan saya berkongsi sedikit tips dalam mencapai keSEDAPan berpuasa di bulan yang penuh barokah ini khusus dalam aspek fizikal dan lahiriah semata mata berdasarkan pengamatan diri serta bahan bacaan yang sempat saya ingat...
  1. Sebelum berpuasa, ada baiknya jika kita mendapat khidmat nasihat doktor tentang keadaan diri kita... mana lah tau kan hangpa ada penyakit yang tidak diketahui... ataupun bila hangpa mula berpuasa ada komplikasi lain ka... atau mana laa tau hangpa ada kena makan ubat sewaktu berpuasa... tapi awas... jgn meringankan ibadah puasa... mcm senak perut sket dah kata hangpa gastrik... itu tak aci woii...Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.
  2. Untuk mengurangkan rasa haus, kurangkanlah pengambilan garam dan makanan pedas ketika sahur.
  3. Untuk mengurangkan rasa lapar, elakkan makanan berlemak ketika sahur.  Makanan berlemak akan membuat sel darah merah menggumpal sehingga menyebabkan aliran oksigen menjadi berkurang hingga 20%. Akibatnya anda akan mengantuk pada siang hari.
  4. Makanlah makanan yang mengandung karbohidrat kompleks seperti ubi, jagung, singkong, oatmeal, roti gandum dan nasi perang (brown rice dengan izin) karena ia membantu menahan kenyang lebih dari 6 jam. Protein, buah, sayur serta air putih yang cukup juga mampu bantu menjaga stamina anda selama puasa.
  5. Perbanyakkan memakan makanan yang mengandungi kandungan fiber yang tinggi dan juga sayur-sayuran untuk menahan diri dari berasa lapar sepanjang hari.
  6. Amalkan memakan kurma kerana ia mengandungi nutrien yang penting. jika tidak ambillah sumber makanan tambahan seperti vitamin.
  7. Banyakkan minum air sewaktu sahur dan berbuka untuk mengembalikan kehilangan air semasa berpuasa. kekurangan air yang banyak akan menjejaskan kesihatan.
  8. Ketika cuaca panas.. hangpa jangan la dok tengah panas... cari laa tempat yang teduh dan dingin agar anda tidak kepenatan.
  9. Berbuka puasa dengan makan secukupnya. Banyak makan hanya akan membuat perut hangpa terasa sesak akibat lambung akan mengecil dan enzim-enzim pencernaan berkurang. Para pakar kesehatan menganjurkan untuk makan secara bertahap.
  10. Seelok eloknya bila berbuka, bagi saya laa... mulakan dengan minum air putih beberapa teguk, sedikit makanan manis dan pii sholat maghrib dulu... lepas sholat maghrib makan kuih muih... lepas sholat terawih baru laa nak melantak makan berat sket...
  11. Banyak orang yang keliru dengan kenyataan 'berbuka dengan yang manis'. Sememangnya berbuka dengan makanan atau minuman manis memang baik agar dapat segera memulihkan tenaga dan energi setelah seharian berpuasa. Namun yang keliru adalah apabila makanan atau minuman manis yang dikonsumsi terlalu banyak, apalagi jika rasa manis tersebut terbuat dari gula boleh membahayakan kesihatan anda... hati2...
  12. Pada saat makan malam, pastikan anda tidak makan terlalu banyak untuk mencegah obesiti atau kegemukan. Selain itu, hindari meminum kopi dan soda karena ia buat anda susah untuk tidur serta mampu menambah banyak lemak dalam tubuh. Ganti kedua minuman tersebut dengan air mineral dan jus buah, itu yang terbaek.
  13. Kalau larat, lakukan senaman ringan di malam hari. Misalnya dengan berjalan kaki selama 15 hingga 20 menit setelah makan malam. Bagi saya sholat terawih tu dah kira olahraga ringan dah tu...
  14. Jaga pola tidur anda kerana  mengantuk selama puasa bukanlah disebabkan karena tak makan dan minum seharian, melainkan karena tak memiliki waktu tidur yang cukup. Kalau malam tu hangpa nak beribadat lebih sket pun tarak hal... apa yang boleh hangpa buat adalah meluangkan waktu 20-30 minit untuk melakukan power-nap di siang hari. Tidur siang yang singkat tapi berkualiti akan bantu memulihkan tenaga dan energi anda.
  15. Jangan skip sahur... kerana Rasulullah bersabda ada keberkatan dalam bersahur itu...
Semoga tips di atas ni mampu beri manfaat kepada tuan puan sekalian... Doakan saya sekeluarga sihat, mampu menjalani ibadah puasa dengan penuh ikhlas dan diterima Allah hendakNya serta diberi peluang menemui malam Lailatul Qadar.....Ameen....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan