Ahad, 30 Disember 2012

Keinginan yang tiada kesudahannya...

Saat shutter ku tercetus !!! Sebulan sudah aku bereksperimen dengan 7D berbekalkan kit lense EFS 15-85mm f/3.5... zoom lense yang ok so-so kata mat saleh... tahap aperture atau bukaan yang "suci" dan "naif" masih tidak mampu melampiaskan nafsuku terhadap genre potrait dan tembakan kendid anak anak ku... Bukan salah ibu mengandung kata orang2 tua... bukan salah sesiapa pun... hahahaha... lense tu sesuai utk mengembara, lanskap serta merakam suasana dan momen dlm jarak yang sederhana... Aku dah kata dah... hobi ini menuntun komitmen dan dana... perchobaan potrait menggunakan kit lense masih belum mampu memuaskan hati ku setakat ini... hasilnya seperti berikut :


35mm, f/4.5, 1/60s, ISO 200, Tembakan dengan flash-fired
Pada awalnya memang aku tembak dengan flash-fired untuk dapatkan ketajaman gambaq... Tembakan dengan flash bagi ku agak kureng kerna selain ia meng"over-expose" kan gambaq... details background juga kelam dan hilang lesu tidak bermaya... aduyai... namun setelah berbincang dengan sifu sifu...mereka mengesyorkan aku jangan guna flash... cuba guna cahaya asli... lantas ini adalah hasilnya :-


46mm, f/5, 1/60s, ISO 3200, Tembakan tanpa flash-fired
Secara dasarnya aku berpuashati lah jugak hasilnya kerna detail background masih okeh..namun kita boleh perhatikan gambaq yang terhasil dengan tahap ISO yang agak tinggi maka hasilnya terdapat kesan "grain" akibat noise yang terjadik sekiranya tembakan dlm suasana "cahaya rendah" (low lite)... tak tajam dan detail seperti yang aku harapkan...Haih... apa barang nih nak dapat F/3.5 punye laa payah... hehehehe nanti set aperture mode besaq pulak, shutter jadik slow...padahai nak shoot budak nih yang payah nak dapat depa nih statik. Jadik inilah pendorong untuk aku menchoba prime lense 50mm f/1.4 berdasarkan hasil bacaan aku dan nasihat sifu sifu... nak amik 50mm f/1.2L harga memang agak terlampau... nak amik 50mm f/1.8 harga memang cun dah tu tapi ... aku bertekad nak jugak ada satu prime lense yang kaw kaw aperturenya yang boleh aku buat ujikaji dan berpatutan pula harganya .... Best price beli kat Tarita RM1250 plus UV lense protector RM150 (Total damage : RM1.4k) Inilah hasilnya... Kesan bokeh yang selamba serta details yang aku perlukan boleh tercapai tanpa flash-fired dan dlm keadaan low lite. Aku memang sangat puashati prime lense nih... Terbaek dari ladang...

50mm, f/1.4, 1/60s, ISO 2500, Tembakan tanpa flash-fired 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan