Ahad, 30 Disember 2012

Penamat Tahun 2012 yang ironik bagi ku !!!

Assalamualaikum... HIDUPMAUSEDAP !!! hampir 2 bulan aku tak berkesempatan untuk mencoret di lamanku ini ... bersawang bukan main,,,, maklum aje lah... aku selaku manusia yang tak terlepas dari diuji oleh Rabbiku... yang menuntun kita supaya shobar dengan segala ketentuan dan menerima dengan hati yang terbuka. Aku pasrah dan sedar... hidup ini adalah medan ujian bagi insan... walau ada suara suara kecil di benakku choba menggoyah kepercayaan tersebut... cepat cepatlah beristigfar dan beringat bahawa segala ketentuan yang tersurat dan tersirat... semuanya sudah ditakdirkan... berlapang dada dan berfikir sejenak... apa jua iktibar yang boleh diambil, sematkan dalam diri... apa jua kelemahan yang kita lakukan... kita perbaiki dan buat penambahbaikkan... mana jua yang kurang..kita lengkapkan...Panjang aku menceceh kali ini... okay.. untuk memecahkan keheningan laman ini... aku mulakan dengan adventure aku yang baru... takde lah baru sangat...cuma aku cuba mengetengahkan hobi ku ke tahap yang lebih drastik lagi.. 

Sejak kecil lagi aku mula berminat dlm bidang fotografi sbb apa... abah aku laa pencetusnya... zaman itu adalah zaman kamera filem... kene beli filem negatif... amik gambaq kena berhemah... pastu hantar pii cuci kat kedai... sangat teruja bila tengok... aduhai... posing lintang pukang... rugi "develop" gambaq woii... ini lah kamera Abahku pada zaman kanak kanak aku... Aku tak pasti lah jenama apa... cap ayam kut... tetapi yang pasti ia adalah buatan Jepun... Aku ingat lagi kamera ini lah abahku guna... dan yang pastinyta aku akan posing ala robot... berdiri tegak mcm tiang lampu... hahahaha.... Abah aku ni suka amik candid shot tapi tang aku ajer... pasti lagak tiang... Waktu nih... aku tak berani sentuh kamera abah aku... tengok je lah abah aku pakai kamera ini sambil beraksi ala robot.. hehehehe.... 


Aksi ala roobot laksana tiang lampu LLN (laa ni depa panggey TNB)
Kamera pertama yang aku beli adalah jenis kompak jenama Olympus... Waktu itu tengah panas dengan jenis digital berbanding kamera filem. Attitude manusia pun sudah berubah... snap ajer lah seberapa banyak gambaq yang kita mau asalkan memory card cukup dan bateri masih utuh diperkudakan. mana mana shot yang baguih boleh lah dicetak... Kamera kompak inilah ini lah aku gunakan utk rakam gambaq anakku yang pertama dan gambaq family sehinggalah hilang dicuri pada tahun 2006... Lama gak aku pakai kamera kompak nih... kualiti gambaq ? boleh laa... time bateri kuat boleh tahan... tapi time bateri nak mampuih... tu dia kualiti gambaq memang hancuss... pada waktu ini... DSLR sudah mula memasuki pasaran... namun harga nya ketika itu agak terlampau... aku DGFE je lah... aku masih menggunakan kamera kompak jenis Nikon.. bagus juga Nikon nih... mudah utk zoom dan focus...sesuai utk merakam gambaq family dan ketika mengembara... Kualiti gambaq ? Boleh laa... apa lah yang boleh kita harap sangat dengan kamera kompak... setakat gambaq biasa tarak hgal... tapi kalu mau kreatif sikit mcm bokeh ke... tak dapek laa... So aku teruskan DGFE kerana aku  sedar...sekali aku maju selangkah kehadapan... tiada lagi pandang ke belakang...kerna aku tau hobi ini memerlukan modal serta ilmu yang mendalam tentang seni fotografi... jadi dlm tempoh masa itu... adalah aku baca sket...tengok hasil "tembakan" kawan kawan... bertanya dengan depa tentang fotografi sampai ada yang kata... dah ada kamera baru boleh cerita... aduyai.... jem kapla... lagi laa adik aku si aidil sudah sambaq itu Nikon D80 pada tahun 2008... aku tak lepas peluang mencuba dan nah... semakin parah keinginanku... aduyai...

Pendek cerita... ntah mcm mana komplot G12 telah tercetus...geng geng loop ofisku membulatkan tekad untuk mengangkut kamera separa DSLR berjenama Canon G12 secara berjemaah.... boleh rujuk post SINI untuk mengikuti kisahnya... aku mengharapkan dengan adanya G12 nih sedikit sebanyak dapat meredakan api nafu yang meluap luap di lubuk  hati yang dalam nih... namun jangkaan ku meleset... Adatlah manusia... semakin lama semkain besar nafsunya...Tak dapat aku nafikan Canon G12 nih adalah merupakan kamera semi DSLR yang bagus untuk pengembara melihatkan keupayaan lensa nya yang hampir wide angle serta size aperture yang boleh lah aku kata ok... dan aku mula menyukai Canon berbanding NIKON adalah dari segi tone warna nya yang buat aku "selesa".... namun nak dijadikan cerita... genre yang aku gemari adalah potrait anak anak ku serta gambaq keluarga... espektasi aku semakin memuncak... kualiti yang diharapkan tidak dapat ditampung oleh Canon G12... tambahan pula setelah bercampur baur dengan kawan kawan yang kaki foto... pergh... tak tertahan rasanya... sehingga ada yang berkata... "lagi lambat hang pikiaq... lagi banyak moment yang akan terlepas"... ayat nih terus terngiang ngiang di telinga terutamanya waktu nak tidur... Akhirnya... aku tamatkan penderitaan ini dengan ini "monster" setelah meneliti spesifikasi nya serta keupayaannya yang diharap dapat meningkatkan lagi daya kreativiti dan kehendak ku... -TAMAT-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan