Jumaat, 3 Mei 2013

Gabenor Pertama ~ Tan Sri William Howard Wilcock


Aku  menganggap pengumpul wang kertas paling Malaysia sudah tahu bahawa Bank Negara Malaysia 1 gabenor adalah Australia, Tan Sri William Howard Wilcock. Dasar dan perundangan cadangan untuk penubuhan Bank Negara Malaysia (Bank Negara Malaysia) adalah "Laporan Caine Watson" yang dikeluarkan pada September 1956.

Apabila ia telah memutuskan untuk menubuhkan sebuah bank pusat dalam Persekutuan Tanah Melayu, governement itu mampu untuk mendapatkan perkhidmatan WH Wilcock yang ketika itu Gabenor pembantu Komanwel Bank of Australia (bank pusat Australia). Pada tahun 1958, WH Wilcock datang ke Tanah Melayu sebagai penasihat perbankan kepada Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu.


Pada tahun 1959, beliau dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Rahman sebagai gabenor pertama dan pengerusi lembaga bank pusat Malaya (ketika itu dikenali sebagai Bank Negara Tanah Melayu) selama 2 tahun panjang. Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu memperbaharui kontrak kemudian untuk 6 bulan lagi (dia bersara pada tahun 1962).


Apabila dia tiba di Malaya, Encik HW Wilcock berkata matlamat utama beliau adalah untuk mengetahui bagaimana bank pusat boleh membantu orang-orang Melayu dan pembangunan industri masa depan negara ini.


Wilcock sentiasa mengiktiraf keperluan untuk Bank Negara yang akan diterajui oleh seorang tempatan. Dalam ucapan sulungnya, beliau berkata: "Saya amat menghargai penghormatan ... dalam membuat saya gabenor pertama ... tetapi saya percaya paling bersungguh-sungguh bahawa ketua bank pusat sesebuah negara harus menjadi kebangsaan negara itu."


Pada 26 Januari 1959, Bank Negara Tanah Melayu telah ditubuhkan dengan modal berbayar sebanyak $ 30 juta oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu. Bank Negara Tanah Melayu telah membuka secara rasmi oleh Yang Dipertuan Agong pada 24 Januari 1959.


Pada tahun 1962 WH Wilcock datang ke Australia untuk mengisi jawatan sebagai Pengurus Besar Cawangan Percetakan Nota daripada Reserve Bank of Australia dan menyelia pengenalan mata wang perpuluhan Australia.


Sumber: New Straits Times, Buku Warisan Numismatik



Tiada ulasan:

Catat Ulasan